Grafikkort
Grafikkort eller GPU står för ”Graphics Processing Unit” och är en processor precis som CPU men har som huvuduppgift att hantera signaler mellan grafikkortet och bildskärmen. GPU:n beräknar alltså grafikrelaterade ärenden i datorsystemet tillsammans med processorn. Vanliga användningsområden är Bildbehandling (Video/Bilder) CAD, Datorspel/TV-spel men också bit-mining.
(Bild T.v) Nvidia GeForce GTX 1080 (Bild T.h) Ex: Bitminer
Tillverkare
Intel, Nvidia och AMD är de 3 största tillverkarna på marknaden. Intel är idag ledande på marknaden med ca 60% av alla grafikkort (2013) medans Nvidia och AMD tävlar om de andra 40 procenten. AMD köpte upp ATI (2006) som är en grafikkortstillverkare medans AMD har fokuserat mest på CPU.
Termen GPU gjordes känd av företaget Nvidia 1999 när de släppte sitt första kort GeForce 256 och satte standard för hela grafikkorts-marknaden idag även fast termen har funnits sedan 80-talet. ATI som är en konkurrent till Nvidia försökte bryta trenden och kallade grafikkortet för VPU – (Visual Processing Unit) när dom släppte sitt första kort ”Radeon 9700″ år 2002.
Bussar/Gränssnitt – PCI/AGP/PCIe
Idag så använder de flesta moderna grafikkort PCIe (Peripheral Component Interconnect Express) som är en höghastighets-buss/gränssnitt på moderkortet.
Anledningen är att data (informationen) mellan GPU/CPU och monitor ska gå blixtsnabbt.
(Äldre grafikkort kunde ha både PCI och AGP kontakter som är betydligt långsammare än PCIe, då de inte stödjer Full-duplex)
Skärmutgångar
Några vanliga utgångar är HDMI, DP (Display-Port) VGA, Thunderbolt och DVI.
Historia
Här är en kort video om grafikkortets historia fram tills dagens GPU:er (1970 ~ 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=T1cQkdaeb1w
Tekniskt innehåll
Alla grafikkort har olika egenskaper i form av hastighet, minne och tekniker.
Man kan läsa mer om grafikkortens olika tekniker och specifikationer hos olika tillverkare.
Så här kan specifikationerna hos ett Nvidia 1080 kort se ut.
Busstyp | PCI Express 3.0 x16 |
Grafikmotor | NVIDIA GeForce GTX 1060 |
Kärnklocka | 1645 MHz |
Snabbklocka | 1873 MHz |
CUDA-kärnor | 1280 |
Max upplösning | 7680 x 4320 |
Gränssnitt | DVI-D 2 x DisplayPort 2 x HDMI |
API-stöd | DirectX 12, OpenGL 4.5 |
Egenskaper | Native HDMI, NVIDIA G-Sync-förberedd, NVIDIA GameWorks, Super Alloy Power II-teknologi, AUTO-EXTREME-teknologi, DirectCU III with Triple Wing-Blade 0dB Fan Design, Nvidia GeForce GTX VR Ready, Aura RGB Lighting, HDCP |
Minne | |
Storlek | 6 GB |
Teknik | GDDR5 SDRAM |
Effektiv klockhastighet | 8.208 GHz |
Bussbredd | 192-bit |
Här är en länk till Nvidia som tilverkar GPU:er
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/products/10series/final-fantasy-xv/?nvid=nv-int-ms-31288
Olika frågor man kan ställa sig är följande:
- Vad är Nvidia Flow?
- Vad är Nvidia Hair Works?
- Vad är Nvidia Turf-Effects?
- Vad är Nvidia Ansel?
- Vad är Open GL / Direct X 9 – 12?
Det finns väldigt mycket information om tekniker samt komponenter som man kanske vanligtvis inte tänker på förutom hur stark GPU eller hur mycket DDR-minne som finns.